
Sommerjobb, de unge sitt første møte med arbeidslivet
februar 19, 2024
Sommerjobb er ofte de unge sitt første møte med arbeidslivet, det gir dem en verdifull erfaring. Her er noen viktige poeng å vurdere når du planlegger å ansette sommerstudenter:
- Tidlig planlegging gir bedre resultater: Å være tidlig ute med rekrutteringsprosessen gir deg muligheten til å sikre at du får tak i de beste kandidatene. Start planleggingen i god tid før sommersesongen begynner, og sørg for å ha en klar oversikt over hvilke behov og krav dere har til sommerstudentene.
- Skreddersydde oppgaver for meningsfull erfaring: For å sikre at sommerstudentene får en givende opplevelse og samtidig bidrar til bedriftens suksess, er det avgjørende å tildele dem meningsfulle arbeidsoppgaver som er relevante for deres faglige retning og karriereinteresser. Dette kan være alt fra prosjektarbeid innenfor deres studieretning til å delta i teamprosjekter som utfordrer og utvikler deres ferdigheter. Sommervikarene kan også ta tak i noen av de prosjektene som har blitt liggende på vent eller utsatt og er med på å holde hjulene i gang gjennom sommerperioden.
- Støtte og veiledning: Sommerjobben bør ikke bare være en mulighet for studentene til å utføre oppgaver, men også en læringsopplevelse hvor de får veiledning og støtte underveis. Sett av tid til møter og tilbakemeldingssamtaler for å hjelpe dem med å utvikle seg og vokse i sine roller.
- Sommervikariat gir en god mulighet for videre kontakt og rekrutteringsmuligheter for videre fast ansettelse.
- Sommerstudentene kan være gode ambassadører i de ulike studentmiljø/studiestedene, som igjen kan gi effekt til employer branding.
TA KONTAKT MED OSS


Les også

Håndtering av varslingssaker: En nøkkel til tillit og trygghet på arbeidsplassen
Varslingssaker kan være krevende for både arbeidsgivere og ansatte, og en god håndtering er avgjørende for å sikre en trygg arbeidsplass og rettferdig behandling av alle parter. Men hvordan håndterer vi disse sakene på en god måte?

Medarbeidersamtalen – Strategisk verktøy for både leder og medarbeider
Starten på et nytt år betyr for de fleste bedrifter at det er tid for medarbeidersamtaler. Medarbeidersamtalen er et nyttig strategisk verktøy for både leder og medarbeider, men dens verdi undervurderes dessverre ofte.